<
search
ترکی
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    همه چیز درباره طلای آب شده

    طلای آب شده چیست؟

      «طلای آب شده» طلایی است که از‌طریق ذوب کردن طلاهای دست دوم، شکسته و حتی شمش تهیه می‌شود. جواهرات دست دوم و شکسته به‌عنوان «طلای متفرقه» شناخته می‌شوند و پس از خرید توسط طلافروشی‌ها به کارگاه‌های مربوطه ارسال می‌شوند تا با کوره‌های مخصوص ریخته‌گری طلا، ذوب شده و از آن طلای آب شده بدست بیاید.
    در این فرایند، به دلیل ضعف مقاومت طلا در شکل‌دهی، به آن فلزات دیگری اضافه می‌شود تا مقاومت و استحکام آن افزایش یافته و به آلیاژ مورد‌نظر برسد. به همین دلیل، عیار طلاهای آب شده معمولا با یکدیگر متفاوت است و برای تعیین عیار واقعی آن‌ها نیاز به آزمایش در آزمایشگاه هست.
    پس از آزمایش، یک رسید با تاریخ، وزن، نام آزمایشگاه و کد مشخصی صادر می‌شود که این مشخصات در واقع همان «شناسنامه طلا» است. شماره این رسید بر روی طلا حک می‌شود که به آن انگ طلا می‌گویند. به همین دلیل هم تاکید می‌شود که همواره طلای آب شده انگ دار تهیه کنید، زیرا در زمان فروش برای اطمینان از عیار طلا از این انگ استفاده و استعلامات مربوطه از این طریق گرفته می‌شود.

    تفاوت طلای آب شده و طلای خام

    تفاوت طلای آب شده و طلای خام به عیار، قیمت و کارمزدی است که به هنگام خرید باید بپردازید.

    شکل و ابعاد طلای آب شده
    طلای ذوب شده می‌تواند به هر شکل و ابعادی باشد و قانون خاصی برای مشخص کردن شکل و ابعاد آن وجود ندارد. متداول‌ترین شکل طلای آبشده بصورت مکعب است. مفتولی بودن شکل طلای ذوب شده به طلاسازان کمک می‌کند تا هر اندازه طلا برای مصنوعات طلا لازم دارد، قیچی کرده و آبشده باقیمانده را دست نخورده باقی بگذارد. به علاوه حمل و نقل طلای ذوب شده به شکل مفتول برای عموم مردم و همچنین طلا فروشان راحت‌تر از اشکال دیگر آن است.
    بسته به نوع نیاز بازار، طلای آب شده معمولا به شکل‌های مکعب‌مستطیل و مفتول تولید و وارد بازار می‌شوند. شکل مکعبی طلای آب شده بیشتر در طلا فروشی‌ها و برای خرید کاربرد دارد. سیم‌های مفتول طلای آب شده در صنعت استفاده بیشتری دارد.

    عیار طلای آب شده چقدر است؟

    طلاسازان برای تولید مصنوعات طلا، از طلای خالص و یا ترکیبی از آن با فلزات دیگر استفاده می‌کنند. این ترکیب باید به صورتی باشد که عیار طلا به 18 برسد. بنابراین، عیار طلای آب شده برابر با 18 است.

    در طلاسازی، زمانی که مصنوعات طلا ذوب می‌شوند، عیارهای مختلفی از 14 به بالا بدست می‌آید. در صورتی که عیار طلا پایین باشد، می‌توان از سکه 22 عیار برای رساندن عیار طلا به میزان دلخواه استفاده کرد. همچنین، در صورتی که عیار طلا بالا باشد، می‌توان فلزات دیگر را با طلا مخلوط کرد تا عیار طلا به میزان دلخواه برسد

    عیار طلای آب شده را چگونه مشخص می‌کنند؟ 

    اگر بخواهید برای سنجش ارزش عیار طلای آب شده حرفه‌ای‌تر عمل کنید، می‌توانید به راحتی عیار طلا را به دست آورید. بدین ترتیب که روی کاغذ خطی بکشید و رقم بالای خط، وزن طلا را نوشته و زیر خط، عیار طلا را بنویسید. وزن طلای آب شده نیز به راحتی با استفاده از ترازو به دست می‌آید. برای تعیین عیار طلای آب شده، به ری‌گیری فرستاده می‌شود. پس از سنجش عیار از سوی ری‌گیری، در پاکت گذاشته شده و برایتان ارسال می‌شود. مشخصاتی مانند رسید روی پاکت و شماره قبض ری‌گیری بر روی طلا ثبت و درج می‌شود.

    محاسبه حباب طلای آب شده

    حباب طلا چیست؟

    حباب طلا به معنای افزایش یا کاهش قیمت طلا به خاطر تقاضای بیش از حد برای طلا است که ممکن است به دلیل تأثیرات مختلف اقتصادی، سیاسی و جهانی، نرخ تورم و تقاضای بازار رخ دهد. اما با گذر زمان، این حباب قیمتی شکسته می‌شود و قیمت طلا به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. بنابراین، برای خرید و فروش طلا، باید به تغییرات قیمتی و وجود حباب‌ها در آن دقت کرد و از شایعات و توصیه‌های نادرست در بازار طلا پرهیز کرد.

    به بیان دیگر قیمت طلا به قیمت انس جهانی بستگی دارد و براساس آن محاسبه می‌شود. در برخی موارد قیمت طلا در ایران براساس قیمت‌های تثبیت شده در کشور به فروش می‌رسد، به این اختلاف قیمت میان انس جهانی و قیمت تثبیت شده در ایران، حباب طلا می‌گویند. البته اگر بخواهیم که به طور عامیانه بیان کنیم، حباب قیمت اختلاف قیمت ذاتی یک کالا با قیمتی است که آن کالا در بازار عرضه می‌شود.

    حباب مثبت و منفی طلا چیست؟

    جالب است بدانید حباب‌ها انواع مختلفی دارند که با عبارت‌های حباب مثبت و منفی شناخته می‌شوند. در ادامه این انواع را به شما توضیح می‌دهیم.

    حباب مثبت:

    اگر عرضه طلا از تقاضای آن بیشتر باشد، حباب به وجود آمده مثبت است. وقتی اقدام به خرید طلا می‌کنید، ممکن است که حباب قیمت مثبت باشد. یعنی این که قیمت در ایران از قیمت‌های جهانی گران‌تر است و تعدیل قیمت با قیمت جهانی ممکن است که قیمت ارزان‌تر شود.

    عوامل موثر در ایجاد حباب مثبت:

        افزایش سرمایه و نقدینگی در بازار
        این اتفاق باعث می شود که تقاضا برای طلا افزایش پیدا کند و در نتیجه تعادل عرضه و تقاضا به هم می خورد و قیمت ها روند افزایشی پیدا می کنند
        کمیاب شدن طلا در بازار به علت برخی از مسائل مانند احتکار کردن اتفاق می افتد
        سرمایه گذاری بر روی طلا به امید بالا رفتن طلا در آینده و تحت تاثیر هیجانات بازار بودن

    در حباب مثبت بهترین راه فروش طلا است؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود به مرور زمان قیمت طلا کاهش پیدا کند.

    حباب منفی:

    حباب منفی دقیقاً برعکس حباب مثبت است. اگر تقاضای طلا از عرضه آن بیشتر باشد، حباب منفی به وجود می‌آید. همچنین ممکن است که هنگام خرید طلا حباب قیمت منفی باشد، البته این اتفاق در ایران تقریباً غیرممکن است. در شرایط منفی حباب قیمت طلا در ایران از قیمت جهانی کمتر است و برای تعدیل قیمت با قیمت جهانی باید قیمت افزایش پیدا کند.

    جالب است که بدانید بیشتر حباب‌ها مثبت هستند و به ندرت حباب منفی به وجود می‌آید و هرچه میزان حباب‌ها کمتر باشد سرمایه گذاری در طلا بهتر است.

    عوامل موثر در ایجاد حباب منفی:

        تغییر مسیر سرمایه گذاران به سمت محصولی دیگر و کاهش تقاضای طلا
       

    عرضه و تولید طلا بیش از حد نیاز بازار

    بررسی حباب در انواع طلا

    همان‌طور که می‌دانید طلا‌ برای سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد. در ادامه انواع حباب را در طلاهای مختلف بررسی می‌کنیم:

    حباب طلای ۱۸ عیار

    قیمت طلا در ایران به صورت روزانه توسط اتحادیه طلا و جواهر اعلام می‌شود و ممکن است با توجه به عوامل مختلف، به ویژه نرخ ارز، تغییر کند. به همین خاطر برای پیدا کردن حباب طلای ۱۸ عیار لازم است تا با فرمول محاسبه حباب طلا آشنایی داشته باشید و پیش از هربار خرید، قیمت و میزان حباب را بررسی کنید تا سرمایه گذاری و خریدی پرسود داشته باشید.

    حباب طلای آب شده

    طلای آب شده یکی از مهم‌ترین منابع برای سرمایه گذاری در طلا است و به همین خاطر به مرور زمان شاهد نوسان‌های قیمت و حباب طلای آب شده یا حباب ابشده هستیم. برای محاسبه حباب طلای آب شده نیز می‌توانید از روشی که در ادامه آن را برای شما توضیح می‌دهیم استفاده کنید.

    فرمول حباب طلا بر اساس دلار

    برای بدست آوردن حباب طلا با استفاده از دلار، ابتدا باید قیمت آبشده جهانی را با استفاده از انس و دلار بدست آورد.
    محاسبه طلای جهانی

    برای محاسبه ابتدا باید دلار در قیمت انس ضرب شود و جواب بدست آمده در عدد 9.5742 تقسیم شود. به مثال زیر توجه کنید:
    13500 * 1275 / 9.5742 = 1797800

    عدد 1797800 نرخ جهانی با دلار 13500 تومان و انس 1275 می باشد. حال که قیمت جهانی آن بدست آمد، به راحتی می توان حباب را محاسبه کرد، تنها کافیست که مظنه داخلی منهای قیمت جهانی بدست آمده شود. به مثال زیر توجه کنید:
    1830000 - 1797800 = 32200

    با فرض اینکه مظنه داخلی 1830000 می باشد، حباب طلا محاسبه شده 32000 تومان مثبت می باشد. به همین راحتی

    طلای آب شده چیست و خرید آن چه مزایایی دارد؟

    طلا همیشه یکی از فلزات مورد تقاضای مردم بوده است. این فلز در گذشته به عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش قرار گرفته است. اما امروزه نحوه استفاده از آن به عنوان وسیله مبادله تغییر کرده و استفاده‌های دیگری دارد.

    وقتی قیمت دلار در بازار بیشتر می‌شود، روی قیمت طلا هم تاثیر می‌گذارد. اما طلا اجرت دارد و همین موضوع باعث می‌شود خیلی از افراد آن را انتخاب نکنند. تعدادی از آنان در این حالت به دنبال خرید طلای آب شده می‌روند. اما طلای آب شده چیست و چه مزایایی دارد؟

    طلای آب شده Melt gold چیست؟

    طلای آب شده اصطلاحی است که زرگرها به یک نوع طلا داده‌اند. طلای آب شده در واقع از ذوب کردن طلاهای دست دوم و شکسته که مصرف کنندگان خانگی آن را به طلا فروشی‌ها می‌فروشند، به دست می‌آید. این طلاها توسط طلا فروشی‌ها جمع آوری شده و سپس آن‌ها را به کارگاه‌های ذوب طلا می‌فرستند.

    عیار طلای آب شده

    طلا در گذشته به عنوان وسیله داد و ستد به شکل سکه در میان جوامع رایج بوده است. هر چند امروزه سکه و طلا پول رایج در اقتصاد کشورها نیست اما یکی از اصلی‌ترین پشتوانه‌های پول رایج هر کشوری ذخیره طلای آن سرزمین محسوب می‌شود که از سوی بانک مرکزی آن کشور نگهداری می‌شود. هرچند امروزه طلا وسیله داد و ستد نیست اما همچنان هم یکی از بازارهای بزرگ سرمایه گذاری در جهان محسوب می‌شود.

    برای تشخیص عیار طلای آب شده حتی افراد متخصص هم ممکن است دچار اشتباه شوند. دلیل این موضوع هم آن است که در تولید طلای آب شده از مصنوعات مختلفی از طلا استفاده می‌شود. برای اینکه بتوان عیار طلای آب شده را تشخیص داد باید قسمتی از طلا را به مراکز «ری گیری» فرستاد تا به اصطلاح عیار طلای آب شده مشخص شود.

    استعلام کد طلای آب شده

    ری گیری اصطلاح مشهوری است که برای تعیین خلوص طلای آب شده استفاده می‌شود. موقعی که کارگاه‌های ذوب طلای دست دوم اقدام به ذوب طلا می‌کنند برای تعیین درصد خلوص طلا مقداری جزیی از طلای آب شده را برش داده و به ری گیر تحویل می‌دهند تا درصد طلای موجود در طلای آب شده را تعیین کند.

    به حک کردن عیار و کد ری گیری روی طلای آب شده به اصطلاح انگ زدن می‌گویند. انگی که ری گیری‌های استان تهران روی قطعه آب شده می‌زنند 6 رقمی است که برای پیگیری از صحت آن کد می‌توان با مراکز ری گیری تماس گرفت. اما انگی که شهرستان ها روی قطعه آب شده میزنند 4 رقمی است.

    مزایای خرید طلای آب شده چیست؟

    طلای آب شده دارای مزایای خاصی است که موجب رغبت سرمایه گذاران به آن می‌شود. این سرمایه گذاران برای خرید طلای آب شده مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند. علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، طلای آب شده هزینه اجرت ساخت نیز ندارد. طلای آب شده قیمت آن بسیار نزدیک به قیمت طلای 18 عیار است و به همین دلیل حباب قیمتی ندارد.

    قیمت طلا با توجه به قیمت دلار حرکت می کند. وقتی که قیمت طلا شروع به افزایش کند، در این راستا قیمت طلای آب شده نیز شروع به افزایش خواهد کرد.

    معایب خرید طلای آب شده چیست؟

    به دلیل اینکه طلای آب شده از ذوب کردن مصنوعات مختلف طلا ساخته می‌شود، ممکن است در خلوص آن ایراداتی به وجود آید. به همین دلیل یکی از ریسک ‌های سرمایه گذاری در طلای آب شده ریسک عیار طلای خریداری شده است. از سوی دیگر طلای آب شده و به طور کلی طلای فیزیکی ممکن است مورد سرقت افراد سودجو قرار گیرد.

    خرید طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

    اسم طلای آب شده به‌عنوان یکی از بازارهای پر سود بر زبان هر سرمایه گذار و هرکسی که می‌خواهد پس اندازی داشته باشد جاری است. برای بسیاری محل سؤال است که سرمایه گذاری طلای آب شده بهتر است یا طلای دست دوم؟ یکی از جذابیت‌های بازار طلا و سرمایه گذاری در آن این است که می‌توان به‌راحتی طلا را آب کرد که کمک می‌کند نگه‌داری آن بسیار ساده‌تر از پول یا هرچیز دیگری باشد.
    طلای آب‌ شده هزینه اجرت ساخت ندارد به همین دلیل، برخی‌های برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا سراغ خرید طلای آب‌ شده می‌روند اما سرمایه‌گذاری در طلای آب‌ شده ریسک بالایی دارد چون تقلب در این بخش بسیار زیاد است و اگر فرد خریدار از جای نامعتبر خرید کند دستش به هیچ جا بند نیست و ممکن است سرمایه خود را به راحتی از دست بدهد. به همین دلیل هم کارشناسان چندان خرید طلای آب شده را برای سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌کنند.