<
search
ترکی
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    مرجع آموزش جواهرسازی

    مرجع آموزش جواهرسازی

    همانطور که می‌ دانید جواهر سازی یکی از رشته های هنری محبوب و پرطرفدار است که به واسطه آموزش افراد می توان از این هنر در آمد زیادی کسب کرد. زیرا پس از یادگیری این حرفه شما می‌توانید جواهرات مورد علاقه خود را با ایده های خلاقانه تری عملی کنید.

    ‌از آنجایی که در زمان های گذشته خبری از جواهرات و سنگ های قیمتی نبود مردم برای ساخت تاج و زیور آلات همسران پادشاه از چوب و استخوان دندان حیوان استفاده می کردند تا زمانی که توانستند از دل صخره ها سنگ های قیمتی استخراج کنند. 

    حال اگر تصمیم دارید به این دنیای پر درآمد و جذاب قدم بگذارید و این حرفه ی هنری فارق العاده را یاد بگیرید، می توانید از مراکز آموزش جواهر سازی کمک بگیرید.

    در واقع این مراکز با برگزاری دوره های جامع آموزش جواهر سازی در چند کارگاه مختلف و گذراندن هر کدام به شما این امکان را می دهند که طی مدت زمان کوتاهی متخصص شوید.

    یعنی شما با گذراندن یک دوره که چندین رشته مانند، نازک کاری، ملیله سازی، طلا سازی ...... به سرعت وارد بازار کار خواهید شد. در ادامه این مقاله قصد داریم مطالب بیشتری در مورد مراکز اموزش جواهر سازی در اختیار شما قرار دهیم پس با ما همراه شوید.

    جواهر سازی 

    جواهر سازی به طراحی و ساخت زیور آلاتی مانند حلقه، دستبند، گردنبند، گوشواره با استفاده از فلزات و سنگ های قیمتی همچون الماس، عقیق، مروارید گفته می شود.

    ابزار های مورد استفاده در جواهر سازی

    در کارگاه های ابزار شناسی شما با ابزار های مربوط به هنر جواهر سازی آشنا خواهید شد. اینکه هر ابزار چه کاربردی دارد؟ و نحوه استفاده از آن ها به چه صورت می باشد؟ در واقع در پایان کارگاه ابزار شناسی و دوره جواهر سازی هنرجو یاد می‌گیرد چگونه تعدادی از ابزار های مورد نیاز خود را آماده سازی کند. 

     

    پس از گذراندن کارگاه ابزار شناسی هنرجو های جواهر سازی آماده یادگیری اصول اولیه کار با فلز خواهند شد و هر هنرجو با توجه به روحیه آموزش پذیری و تجربه ای که دارد می تواند زیر نظر استاد تحت آموزش قرار گرفته و ایده های جدید خلق می کند. برخی تکنیک هایی که هنرجو با استفاده از ابزار ها فرا می‌گیرد عبارتند از:

    سوهان کاری

    برش کاری

    جوش کاری

    پرچ کاری 

    جدا سازی

    ذوب فلز

    ریخته گری پایه

    نورد کاری

    سوراخ کاری

    خماری

    ساخت لوله چه

    ساخت حلقه چه 

    ساخت تمام انواع زنجیر

    ملیله کاری

     

    ابزار های مورد استفاده در جواهر سازی

     

    پس از گذراندن کارگاه های ابزار شناسی و آشنایی با نحوه کار با هر ابزار هنرجو شروع به یادگیری و جواهر سازی به صورت عملی می کند.در این زمان هنرجو با توجه به آموزش هایی که توسط استاد دیده می تواند شروع به ساخت انواع زیور الات همچون: انواع انگشتر، اویز، دستبند های پر کاربرد و معروف در بازار، ساخت گل سینه های جدید و قدیمی، دکمه سر دست، گیره کراوات، مدال‌ های سوزنی، ساخت قفل های دست ساز، آویز های گوشواره و غیره همچنین در این کارگاه روش ریخته گیری با کف دریا و سنتی را نیز هنرجو آموزش می بیند.

    سپس بعد از ساخت قطعات گفته شده تحت آموزش خلاقانه، هنرجو به تنهایی می تواند ایده پردازی کند و در آخر تمام طرح های خود را بسازد.

     

    پس از اینکه هنرجو دوره های کارگاه را پشت سر می گذارد لازم است استفاده از مواد طبیعی و مصنوعی ساخت زیور آلات همچون: عاج، لاک، صدف، چوب های قدیمی را فرا گیرد. همچین مواد مصنوعی همچون: پلکسی، گلس، مینای سرد در این فرایند به هنرجو آموزش داده می شود که چطور مواد طبیعی ذکر شده جمع آوری می شود و مورد استفاده در زیور آلات قرار میگیرد سپس در مورد نحوه کاربرد هر یک از مواد و تلفیق آن ها از لحاظ فرم و شکل و رنگ آموزش داده می شود.

    کارگاه بعدی برای آموزش هنرجو ها جهت تکمیل دوره جواهر سازی، کارگاه مخراجی می باشد. در این کارگاه هنرجو نحوه ی سوار کردن انواع سنگ ها را به صورت تکمیلی آموزش می بیند.

    شناخت ابزار الات مخراجی

    استفاده از مشته و لاک

    چسباندن انواع آویز

    انگشتر

    سینه ریز

    النگو، گوشواره سو کردن قلم ها

    مته کاری

    قلم زنی

    پوست کاری و لاستیک کاری

    اصول گوارسه و غلطان

    چنگ و چنگ غلطانی 

    آشنایی با انواع سوراخ کاری

    متصل کردن انواع نگین به سبک های متنوع همچون: قلم خور، دوگوارسه، ابریک، چهار گوارسه، پنج گوارسه، قلم مارکیز، قلم چهار گوش، تفکیکی، کاسه ای‌، چنگی، ریلی، نگین های تخمه

     

    مراحل ساخت جواهر سازی 

    ذوب طلا

    نوردکاری

    اره کاری

    قلم زنی

     

    مراحل ساخت جواهر سازی

     

    مخراج کاری

    آبکاری

    گوهر تراشی 

    ملیله سازی

     

    مخاطبان دوره جواهر سازی چه کسانی هستند؟

     با داشتن ذوق و شوق و خلاقیت می توانید وارد این رشته هنری شوید و مهم نیست چند سال سن دارید و یا چه جنسیتی دارید تنها کافی است به رشته خود عشق بورزید و خلاقیت به کار ببرید. درواقع با حضور در مراکز آموزش می توانید از اساتید برتر در این رشته راهنمایی های لازم را جهت ورود به بازار کار داغ آینده کسب کنید.

    توانایی های کسب شده در پایان دوره جواهر سازی

    در پایان اموزش دوره جواهر سازی، هنرجویان می توانند هنر های دست ساز خود را در گالری و نمایشگاه های مختلف در معرض نمایش و فروش بگذارند. همچنین هنرجویانی که سبک تجسمی خلاقانه ای دارند می توانند صاحب سبک و تکنیک واقع گردند.

    کلام اخر

    همانطور که ذکر کردیم جواهر سازی یک رشته هنری جهت ساخت انواع زیور الات همچون گردنبند، دستنبند، انگشتر و .... می‌ باشد. پس افراد علاقه مند به یادگیری جواهر سازی لازم است در مراکز آموزش جواهر سازی شروع به فعالیت و یادگیری کنند و کارگاه های مخصوص به آن را بگذرانند.

    نا گفته نماند که تمامی افراد از جمله بانوان و آقایان در هر رده سنی می توانند به آموزش جواهر سازی بپردازند. در صورتی که شما هم جز افراد علاقه مند به این رشته هنری هستید زودتر جهت شرکت در دوره های آموزش جواهر سازی شرکت کنید تا پس از یادگیری این حرفه هنری محبوب بتوانید با ذوق و سلیقه طرح های زیبا و منحصر به فرد خلق کنید. از همراهی شما تا پایان این مقاله متشکریم.