<
search
ترکی
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    بررسی نمودارو تحلیل بنیادی بیت کوین


    بررسی و تحلیل فاندامنتال بیت کوین موضوع این مقاله می باشد.برای کسب اطلاعات در زمینه سرمایه گذاری در بیت کوین ما در کافه سیلور  همراه ما باشید:

    در حال حاضر بیت کوین یکی از مهم‌ترین و معتبرترین رمز ارزها در دنیا به شمار می‌رود و در دهه گذشته هیچ کدام از رمز ارزها محبوبیتی به اندازه بیت کوین به دست نیاورده‌اند؛ به همین دلیل برای پیش‌بینی آینده رمز ارزها لازم است که ابتدا وضعیت آینده بیت کوین را بررسی نماییم.
    پیش‌بینی و بررسی وضعیت آینده رمز ارزها به ویژه بیت کوین با بهره‌گیری از تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی امکان‌پذیر می‌گردد. البته کارشناسان حوزه ارز دیجیتال بر این باورند که پیش‌بینی آینده بیت کوین در مقایسه با دارایی‌هایی نظیر ارزهای فیات یا سهام شرکت‌ها پیچیدگی بیشتری دارد؛ چرا که ارزیابی وضعیت فعلی و آینده سهام با مشاهده و بررسی ترازنامه شرکت‌ها میسر است اما برای رمز ارزهایی نظیر بیت کوین چنین امکانی وجود ندارد. به همین دلیل به معیارهای نوینی برای تحلیل بنیادی بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال نیاز است. در ادامه به تحلیل فاندامنتال بیت کوین می‌پردازیم تا بهتر بتوانید آینده این رمز ارز پرطرفدار را پیش‌بینی کنید.

    بیتکوین

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: چگونه بیت کوین ارزشمند شد؟


    اگر بخواهیم چگونگی ارزشمند شدن بیت کوین نزد مردم را بهتر درک کنیم می‌توانیم آن را با طلا که فلزی ارزشمند است مقایسه کنیم. پس از تصرف قاره آمریکا توسط اروپایی‌ها، مکزیک به تسخیر اسپانیایی‌ها درآمد؛ مردم محلی این منطقه که آزتک نامیده می‌شدند از علاقه‌ای که اروپایی‌ها به فلزی زرد رنگ نشان می‌دادند بسیار متعجب بودند. 
    اروپایی‌ها شروع به استفاده از طلا برای ساختن مجسمه و زیورآلات کردند و آن را وسیله داد و ستد کالاها درنظر گرفتند؛ این در حالی بود که آزتک‌ها مبادله کالاها را بر اساس دانه کاکائو یا توپی از پارچه انجام می‌دادند. با گذشت زمان به تدریج طلا به عنوان معیار مبادله کالاها به رسمیت شناخته شد و تمام مردم جامعه به کمیاب بودن و ارزشمند بودن آن پی بردند.
    برای بیت کوین نیز چنین روندی اتفاق افتاده است؛ به طوریکه مردم به کمیاب بودن، کاربردی بودن و ارزشمند بودن آن پی برده‌اند و به همین دلیل امروزه این رمز ارز در صدر سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها در حوزه ارز دیجیتال قرار گرفته است.

    این تحلیل باعث می شود  نوسان گیری  بهتری داشته باشید:
    چرا بیت کوین پشتوانه‌ای ندارد؟


    برای تحلیل فاندامنتال بیت کوین بهتر است ابتدا مروری بر پیشینه درنظر گرفتن پشتوانه برای پول داشته باشیم. نظام برتون وودز که پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال 1944 استقرار یافت منشأ ایجاد ثبات در بازارهای ارز دنیا شد و بر اساس توافق‌های صورت گرفته طلا به عنوان پشتوانه تمام ارزها درنظر گرفته شد. این در حالی است که پیش از آن اسکناس‌های کاغذی متداول نشده بودند و سکه‌ها که مبنای مبادله بودند از فلزات ارزشمند ساخته می‌شدند. پس از آن دلار و سایر ارزها بر اساس حجم مشابهی از طلا منتشر یا مبادله می‌شدند.
    در نهایت توافق صورت گرفته مبنی بر درنظر گرفتن طلا به عنوان پشتوانه ارزها در دنیا در سال 1971 لغو شد و نظام ارزهای فیات یا ارز بدون پشتوانه در دنیا شکل گرفت؛ یکی از دلایل این امر آن بود که دلار قدرتی بیش از اندازه پیدا کرده بود و این عامل موجب ایجاد اختلال در تجارت جهانی شده بود.
    امروزه دلار، یورو و سایر ارزها دیگر وابستگی به طلا ندارند؛ به عبارت دیگر اگرچه شما می‌توانید با ارزهای در اختیار خود طلا خریداری کنید اما ارزش ارز و طلا مستقل از یکدیگر هستند. ضمن آنکه ارزش ارزها با نرخ متفاوتی در طول زمان در حال تغییر هستند؛ برای بیت کوین نیز چنین موضوعی صدق می‌کند و همانند دلار، یورو و سایر ارزها نیازی به پشتوانه ندارد.

    چرا پول ارشمند است؟


    پول وسیله‌ای برای سنجش ارزش و انجام مبادلات است و به همین دلیل ارزش پیدا می‌کند در غیر اینصورت تنها قطعه‌ای فلز یا تکه‌ای کاغذ بوده و به خودی خود ارزشی ندارد. به عبارت دیگر یک اعتماد جمعی نسبت به پول در میان مردم هر جامعه به وجود آمده که بر اساس آن به پول ارزش داده می‌شود؛ بنابراین هر فردی که به کاری مشغول است یا خدمتی ارائه می‌دهد حاصل زحمات خود را بر اساس پول دریافت می‌کند سپس می‌تواند از این پول برای خرید مایحتاج مورد نیاز خود استفاده کند. این موضوع نشان می‌دهد که یکی از ویژگی‌های پول کاربردی بودن آن است.
    از این رو پول که کاربردی و کمیاب است به عنوان نظامی از اعتماد متقابل و البته از نوع فراگیر در جامعه به حساب می‌آید. البته شایان ذکر است که هر چیزی که ارزشمند است الزاماً کاربردی نیست؛ به عنوان مثال یک تمبر یادبود قدیمی که 100 سال قدمت داشته با قیمتی بالغ بر 10 میلیون دلار به فروش رسیده است. بدون شک فردی که این تمبر را با چنین قیمتی خریداری کرده قصد ارسال نامه ندارد! چنین وقایعی حاکی از آن است که افراد همواره به دنبال داشتن محصولات و اشیاء کمیاب و انحصاری و البته معروف هستند.
    بیت کوین هم رمز ارزی است که مردم ارزشمند بودن آن را به دلیل کمیابی، کاربردی بودن و البته معروف بودن آن پذیرفته‌اند. مهم‌ترین کاربرد بیت کوین انتقال راحت و سریع آن است؛ شما می‌توانید بدون حضور واسطه‌هایی نظیر بانک و مؤسسات مالی و اعتباری در کمتر از چند ساعت حجم زیادی از پول را از نقطه‌ای به نقطه دیگر در دنیا جابه‌جا کنید.
    ممکن است بپرسید دلیل کمیابی بیت کوین چیست؟ در پاسخ باید گفت که بر اساس تحلیل فاندامنتال بیت کوین مجموع بیت کوین‌هایی که در دنیا قابل دستیابی هستند نزدیک به 21 میلیون واحد است که در حال حاضر حدود 18 میلیون واحد آن استخراج شده است؛ پس درست مانند طلا یا سایر ارزها هر چه از این رمز ارز محدود در دنیا بیشتر داشته باشید ثروتمندتر می‌شوید.

     این تحلیل باعث می شود در تحلیل تکنیکال استراتژی معاملاتی بهتری داشته باشید:

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: یک ارز مردمی


    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین این است که از دولت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مستقل است و بر اساس قوانین باثبات ریاضی عمل می‌کند. به همین دلیل نیز از دیدگاه عموم یک ارز مردمی تلقی می‌شود؛ به طوریکه بارها شنیده‌اید که طلا پول خدا به حساب می‌آید، ارزهای رایج پول دولت‌ها هستند و رمز ارزها پول مردم هستند.
    بیت کوین که پادشاه رمز ارزها نامیده می‌شود امروزه به یک برند معتبر مردمی تبدیل شده است؛ به طوریکه عموم مردم که همواره از عملکرد دولت‌ها رضایت ندارند بیت کوین را نجات دهنده خود می‌دانند. با وجود آنکه هنوز برخی از کسب و کارها بیت کوین را به عنوان معیار مبادله نپذیرفته‌اند ارزش و اعتبار آن نزد مردم روز به روز در حال افزایش است. بیت کوین مانند ریشه و ساقه برای درخت ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید؛ بنابراین برای پیش‌بینی آینده رمز ارزها ابتدا باید تحلیل فاندامنتال بیت کوین را انجام داد.

    دلیل متمایز بودن بیت کوین نسبت به سایر رمز ارزها چیست؟


    از زمانی که داد و ستد بیت کوین شروع شد تا به حال آلت کوین‌های متعددی به وجود آمده و قصد رقابت با بیت کوین را داشته‌اند. اگرچه بیت کوین هنوز هم با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است اما هیچ کدام از این آلت کوین‌ها نتوانسته‌اند اعتباری به اندازه بیت کوین کسب کنند.

    تحلیل بنیادی بیت کوین
    در حقیقت ظهور این آلت کوین‌ها نوعی نوآوری به شمار می‌رود اما نباید از این مسئله غافل شویم که بیت کوین آغاز کننده این نوآوری در سطح جهان بوده است و نوآوری‌هایی نظیر جهت‌گیری به سمت شیوه‌نامه‌های اثبات سهام، تأیید تراکنش‌ها با سرعت بالاتر، تکامل تورینگ، حفظ حریم شخصی و ترتیب دادن به تراکنش‌ها در برابر نوآوری‌های بیت کوین دستاوردهای بزرگی به حساب نمی‌آیند.
    بر اساس تحلیل فاندامنتال بیت کوین بسیاری از آلت کوین‌های معرفی شده از سال 2011 به بعد نتوانستند از نظر امنیت، قیمت و کاربرد با بیت کوین رقابت کنند. به عنوان مثال رمز ارز IxCoin در سال 2011 با قابلیت پیش استخراج و پاداش‌های بلاک بیشتر معرفی شد، رمز ارز دیگری تحت عنوان Tenebrix در سال 2011 با قابلیت پیش استخراج و غیر قابل رهگیری بودن معرفی شد، رمز ارز سالیدکوین نیز در همین سال با بلاک‌های سریع‌تر و داشتن قابلیت پیش استخراج در بازار عرضه شد. با این حال تنها برخی از ارزهای دیجیتال نظیر لایت کوین و نیم کوین توانسته‌اند به فعالیت خود در بازار ادامه دهند و بقیه از بازار حذف شدند.
    پیش فروش سکه یا ICO نیز در دوره‌ای رواج پیدا کرد اما به توفیق خاصی دست پیدا نکرد؛ به عنوان مثال مستر کوین در سال 2013 و فاکتوم در سال 2015 به ارائه ICO پرداختند و بین 2 هزار تا 5 هزار بیت کوین سرمایه جذب کردند اما در ادامه به دلیل عملکرد ضعیف قدرت رقابت خود را از دست دادند.

     

    مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین

    بیت کوین یک دارایی با ارزش است


    بر اساس تحلیل فاندامنتال بیت کوین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت بیت کوین به مااند طلا و شمش نقره  این است که به عنوان یک دارایی ارزشمند قابل ذخیره کردن است؛ باتوجه به رشد قیمت بیت کوین از سال 2011 تا به حال می‌توان نتیجه گرفت که خرید بیت کوین نیز درست مانند خرید طلا راهی برای حفظ ارزش دارایی‌ها است. این موضوع به ويژه برای شهروندانی که در کشورهایی با تورم بالا زندگی می‌کنند، بسیار اهمیت دارد. 

    با بیت کوین می‌توان پرداخت‌های بین المللی را انجام داد


    ویژگی مهم دیگر بیت کوین این است که می‌توان با استفاده از آن پرداخت‌های بین المللی را به راحتی انجام داد. بهره‌گیری از شیوه‌هایی نظیر سوئیفت برای جابه‌جایی پول بسیار زمانبر و گران قیمت است؛ ضمن آنکه برخی کشورها نظیر ایران به آن دسترسی ندارند. این در حالی است که با استفاده از شبکه بیت کوین می‌توان در اسرع وقت مبالغ مورد نظر خود را از یک کشور به کشور دیگر منتقل نمود.

    برای انجام کمک‌های بشردوستانه قابل استفاده است


    با توجه به اینکه شبکه بیت کوین یک منبع باز و غیرمتمرکز به شمار می‌رود در صورتیکه از آن برای ارسال کمک‌های مالی بشردوستانه استفاده کنید می‌توانید اطمینان داشته باشید که این کمک‌ها دقیقاً به دست افراد مورد نظر شما می‌رسند و دولت‌ها یا بانک‌ها دخالتی در جابه‌جایی و انتقال آن ندارند. ضمن آنکه استفاده از شبکه بیت کوین برای جابه‌جایی پول نسبت به سیستم‌های سنتی مالی ارزان‌تر است.

    با استفاده از بیت کوین حریم شخصی افراد حفظ می‌شود


    بر اساس تحلیل فاندامنتال بیت کوین یکی از چالش‌برانگیزترین ویژگی‌های بیت کوین آن است که با توجه به حفظ حریم شخصی و ناشناخته بودن افراد در حین انجام معاملات، استفاده از آن برای اهداف غیرقانونی و مجرمانه نیز گسترش پیدا کرده است.

    با استفاده از اندیکاتور ایچیموکو می توانید از بیت کوین نوسان بگیرید. مقاله آموزش ایچیموکو را مطالعه نمایید.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: بیت کوین برای پرداخت‌های عمده کارآمدتر است


    یکی از مشکلات بیت کوین آن است که استفاده از آن به اندازه مسترکارت و ویزا کارت در تمام کشورهای دنیا فراگیر نشده است؛ به همین دلیل کارمزد زیادی باید برای تأیید تراکنش‌های آن پرداخت شود و برای خریدهای روزمره هنوز نمی‌توان از آن استفاده نمود. در برخی کشورها برای پرداخت هزینه خرید یک قهوه با بیت کوین، با توجه به بالا بودن کارمزد تراکنش ناچار خواهید شد که چند برابر قیمت آن را پرداخت کنید.
    بنابراین به نظر می‌رسد که در حال حاضر استفاده از بیت کوین برای انجام تراکنش‌های خرد و در مقیاس پایین مناسب نیست و برای انجام چنین پرداخت‌هایی بهره‌گیری از همان سیستم‌های مالی سنتی کارآمدتر است.

    امنیت بیت کوین


    بیت کوین امنیت بالایی دارد به طوریکه حتی پس از ورشکستگی صرافی بزرگی نظیر Mt Gox با قدرت به فعالیت خود ادامه داد. با این حال مشکلات امنیتی در صرافی‌ها و کیف پول‌ها هنوز هم برای کاربران ایجاد نگرانی می‌کند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزون بر 3 میلیون واحد بیت کوین از طریق هک کیف پول‌ها و صرافی‌ها از دسترس کاربران خارج شده است.

    بیت کوین ضد تورمی است


    دیگر ویژگی بیت کوین در تحلیل فاندامنتال بیت کوین ماهیت ضد تورمی آن است که مانند یک شمشیر دو لبه می‌تواند پیامدهای مثبت و منفی برای جامعه و اقتصاد در پی داشته باشد. همانطور که می‌دانید دولت‌ها می‌توانند به هر میزانی که بخواهند ارز رایج کشور خود را چاپ و عرضه کنند که این امر به افزایش تورم در کشور دامن می‌زند؛ این در حالی است که تعداد واحدهای بیت کوین در دنیا ثابت است و امکان افزایش آن وجود ندارد به همین دلیل این رمز ارز در ذات خود ماهیت ضد تورمی دارد.
    برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نبود تورم یا وجود تورم منفی تمایل به سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و با کاهش تولید به رکود اقتصادی در جامعه دامن می‌زند. برخی دیگر از اقتصاددان‌ها نیز معتقدند که تورم منفی تنها برای اقتصادهایی چالش‌ ایجاد می‌کند که در آن‌ها تولید و انتشار پول نامحدود باشد؛ در غیراینصورت با وجود تورم منفی و محدود بودن تعداد بیت کوین‌ها، رقابت برای کسب تعداد بیشتری بیت کوین افزایش می‌یابد. به این ترتیب شرکت‌های ارائه دهنده کالاها و خدمات ناچارند برای به دست آوردن بیت کوین کالاها و خدمات مرغوب‌تری تولید و عرضه کنند.

    بیت کوین می‌تواند موجب فرار مالیاتی شود


    یکی از وجوه متمایز بیت کوین نسبت به ارزهای رایج کشورها این است که در راستای تمرکززدایی ایجاد شده است و دولت‌ها و مؤسسات مختلف بر آن نظارتی ندارند؛ به همین دلیل نهادهای وضع کننده قوانین نیز هنوز از خطرات و پیامدهای این فناوری آگاهی ندارند. با توجه به ناشناخته بودن کاربران هنگام استفاده از این رمز ارز، امکان انجام پولشویی و فرار مالیاتی وجود دارد.

    بیت کوین نوسانات شدیدی دارد


    هر نوع پولی که به عنوان مبنا و معیار داد و ستدها در نظر گرفته می‌شود باید ثبات لازم را داشته باشد؛ این در حالی است که بیت کوین و سایر رمز ارزها هنوز هم نوسانات زیادی را تجربه می‌کنند. یکی از دلایل نوسانات شدید بیت کوین مقایسه و مبادله آن با دلار است؛ به عبارت دیگر ارزش یک بیت کوین همواره یک بیت کوین است اما وقتی ارزش آن را به دلار محاسبه می‌کنند نوسان ارزش دلار به بیت کوین نیز منتقل می‌شود.
    برخی فروشندگان برای رفع این مشکل بلافاصله پس از انجام معاملات، بیت کوین دریافتی را به دلار تبدیل می‌کنند تا دارایی خود را در برابر تغییرات قیمت بیت کوین حفظ کنند؛ با این حال علاقه‌مندان به بیت کوین انتظار دارند که این بی‌ثباتی برطرف شود.

    هاردفورک‌های بزرگ برای بیت کوین


    همان طور که در تحلیل فاندامنتال بیت کوین اشاره شد یکی از مشکلات بیت کوین این است که در صورت انجام تراکنش‌های خرد، هزینه زیادی بابت کارمزد پرداخت می‌شود که در عمل معامله با بیت کوین را غیرسودآور می‌کند. یکی از راهکارهایی که برای رفع این مشکل ارائه شده استفاده از هاردفورک است.
    برنامه‌نویس‌های شبکه بیت کوین برای غلبه بر مشکلات بیت کوین به ساخت هاردفورک یا بلاک چین جدید روی آورده‌اند؛ به طوریکه با تغییر سورس‌های بیت کوین، شیوه نامه خود را آماده کرده و طرح خود را به افراد تأثیرگذار در فضای دیجیتال ارائه می‌دهند و نامی هم برای آن انتخاب می‌کنند. 
    در صورت تأیید هاردفورک مورد نظر و اعلام رسمی آن، نرخ برابری یک به یک برای آن در نظر گرفته می‌شود و به افرادی که مالک بیت کوین هستند به همان میزان هم رمز ارز جدید داده می‌شود. این موضوع موجب می‌شود که تقاضا برای خرید بیت کوین افزایش یابد و هیچ کاربری عرضه کننده نباشد به همین دلیل تعادل میان عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد. این اثر کوتاه مدت بوده و به تدریج پس از عرضه فورک‌ها قیمت بیت کوین تا حدی فروکش می‌کند.
    حال با توجه به سرعت بالای تراکنش فورک جدید، ضد انحصاری بودن و مقیاس پذیر بودن آن، اغلب کاربران به استفاده از آن روی می‌آورند و رمز ارز قبلی به حاشیه رانده می‌شود؛ همین اتفاق در گذشته برای اتریوم و اتریوم کلاسیک رخ داده است.

    استفاده از لایتنینگ برای رفع مشکل مقیاس پذیری بیت کوین


    تراکنش‌های این رمز ارز در پلتفرم بلاک چین ثبت می‌شوند که از امنیت بالایی برخوردار است؛ با این حال فقط نزدیک به 8 تراکنش در ثانیه در این بستر قابل انجام است؛ این مسئله قدرت رقابت بیت کوین را در برابر مسترکارت و ویزا کارت از بین می‌برد.
    برخی شرکت‌ها نظیر Bitpay برای رفع این مشکل شارژ کیف پول بیت پیتی کاربران را با استفاده از بیت کوین امکان‌پذیر کرده‌اند؛ بنابراین کاربران برای خرید از فروشگاه‌ها می‌توانند پرداخت خود را با بیت کوین انجام دهند اما این موضوع مزیت بدون واسطه بودن و تراکنش مستقیم بیت کوین را از بین می‌برد.
    در تحلیل فاندامنتال بیت کوین، یکی دیگر از راه‌حل‌های رفع مشکل مقیاس پذیری بیت کوین، استفاده از لایتنینگ است. در چنین حالتی یک لایه بر روی بستر بلاک چین بیت کوین ایجاد می‌شود که قابلیت ویرایش، نقد، بررسی و بهبود دارد. این راهکار به طور گسترده‌ای مورد استقبال کاربران قرار گرفته است؛ به طوریکه تعداد درگاه‌های پرداخت لایتنینگ روز به روز و به سرعت در حال افزایش است.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: آینده پیش رو


    نصف شدن پاداش استخراج
    در ابتدای فرآیند استخراج بیت کوین، پاداش استخراج هر 10 دقیقه حدود 50 بیت کوین بود؛ این مقدار با گذشت هر 4 سال به نصف کاهش می‌یابد. اگرچه میزان مصرف برق ماینرها همچنان در حال افزایش است اما با توجه به اینکه قیمت بیت کوین در حال افزایش است، با وجود نصف شدن پاداش استخراج، فرآیند ماینینگ بیت کوین ادامه پیدا می‌کند.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: ایجاد قراردادهای بکت بیت کوین


    پلتفرم بکت (Bakkt) قصد عرضه قراردادهای آتی خود به صورت ماهانه و روزانه را دارد و به نظر می‌رسد که با اجرای آن تأثیر مثبتی بر روی قیمت بیت کوین را شاهد باشیم.

    تصویب صندوق قابل معامله در بورس (ETF) برای بیت کوین


    کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مدتی است که تصویب صندوق قابل معامله در بورس برای بیت کوین را معلق نگه داشته است. کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که تصویب ETF می‌تواند اثر مثبتی بر قیمت بیت کوین داشته باشد.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: پذیرش یا رد بیت کوین از سوی قانون‌گذاران


    با وجود آنکه در حال حاضر قوانین خاصی از سوی دولت‌ها برای ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین تنظیم نشده است؛ در صورت پذیرش آن به طور صریح توسط دولت‌ها و گسترش استفاده از آن‌ها لازم است که قوانین و مقررات خاصی هم برای استفاده از این رمز ارزها درنظر گرفته شوند.
    بر اساس تحلیل فاندامنتال بیت کوین کشورهایی که سیاست‌های اجرایی آن‌ها بر آینده رمز ارزها بسیار تأثیرگذار خواهند بود شامل ایالات متحده آمریکا، چین، کره جنوبی، روسیه، اتحادیه اروپا و ژاپن هستند.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: چه کسب و کارهایی بیت کوین را پذیرفته‌اند؟


    بررسی و تحلیل فاندامنتال بیت کوین حاکی از آن است که کسب و کارهای متنوعی تا به حال استفاده از بیت کوین را پذیرفته‌اند؛ در ادامه به این کسب و کارها اشاره می‌کنیم.

    شرکت‌های خودروسازی


    شرکت‌های خودروسازی که پرداخت بیت کوین را برای انجام معاملات پذیرفته‌اند شامل شرکت تسلا و بی ام و هستند. در سال 2013 برای نخستین بار یک خودرو تسلا اس در نیویورک با قیمت 103 هزار دلار با پرداخت 4/91 بیت کوین خریداری شد.

    بانک‌ها


    از جمله بانک‌هایی که پرداخت دیجیتالی بیت کوین را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند می‌توان به بانک فیدور (Fidor Bank) و بانگ گلدمن ساکس (Goldman Sachs) اشاره کرد. بانک فیدور، یک بانک آلمانی دیجیتالی است که بالغ بر 100 هزار مشتری حقیقی و 300 هزار مشتری حقوقی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی دارد. این بانک با صرافی ارز دیجیتال کراکن (Kraken) نیز همکاری دارد. بانک گلدمن ساکس نیز از جمله بزرگترین شرکت‌های واقع در وال استریت به شمار می‌رود که حمایت از بیت کوین در انجام معاملات خود را صریحاً اعلام کرده است.
    فروشگاه‌های مواد غذایی


    از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی پذیرنده بیت کوین برای انجام معاملات نیز می‌توان به فروشگاه لیفراندو (Lieferando) در آلمان و پیتزا دومینو (Domino’s Pizza) اشاره کرد.

    خطوط هوایی


    شرکت هواپیمایی CheapAir.com در زمره نخستین شرکت‌های مسافرتی و گردشگری آنلاین به شمار می‌رود که در سال 2013 پرداخت بر مبنای بیت کوین را مجاز اعلام کرده است؛ این هواپیمایی همچنین رمز ارزهای دیگری نظیر بیت کوین کش، لایت کوین و نظایر آن را برای پرداخت پذیرش می‌کند. دیگر شرکت هواپیمایی که بیت کوین را به عنوان مبنای پرداخت‌های خود قرار داده Destinia.com است.

    ایستگاه‌های سوخت


    ایستگاه‌های سوخت‌رسانی Coinfueled و Oilfield Intel LLC در حال حاضر پرداخت با بیت کوین را برای مشتریان خود فعال نموده‌اند.


    دانشگاه‌ها


    دانشگاه کامبریا و دانشکده مدیریت و فناوری برلین در آلمان نیز به دانشجویان خود اجازه داده‌اند تا شهریه خود را بر مبنای بیت کوین پرداخت نمایند.


    شرکت‌های تکنولوژی محور


    برخی از شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر مایکروسافت و شرکت مخابراتی ای تی اند تی (AT&T) با استفاده از درگاه پرداخت بیت پی امکان انجام داد و ستد بر اساس بیت کوین را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: رقبای بیت کوین


    همان طور که اشاره شد بر اساس تحلیل فاندامنتال بیت کوین از سال 2011 تا به حال بیت کوین در میان تمام رمز ارزها پیشرو بوده است، همچنین در حال حاضر نزدیک به 69 درصد از سرمایه عرضه شده در بازار ارزهای دیجیتال متعلق به بیت کوین است. 
    به این ترتیب این رمز ارز فعلاً رقیب سرسختی در بازار ندارد اما اگر بخواهیم نگاهی به آینده داشته باشیم اتریوم با توجه به حجم سرمایه فعلی و میزان مقبولیت آن نزد مردم می‌تواند رقیبی برای بیت کوین به حساب بیاید. در ادامه به مقایسه رمز ارز بیت کوین با رقبای احتمالی آن پرداخته می‌شود:
    رمز ارز اتریوم نسبت به بیت کوین کاربردی‌تر است و در زمینه برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند آن نیز نوآوری‌های خوبی صورت گرفته است؛ با این حال غیرمتمرکز بودن بیت کوین و مشخص نبودن هویت کاربران در داد و ستدهای آن بزرگترین برتری‌های این رمز ارز در برابر اتریوم هستند.
    رمز ارز لایت کوین که با ایجاد تغییراتی در کدهای بیت کوین به وجود آمده است همواره دنباله‌رو بیت کوین و درصدد رقابت با بیت کوین بوده است. سرعت انجام تراکنش‌ها در این رمز ارز نسبت به بیت کوین 4 برابر بیشتر است. الگوی رمزگذاری این دو نوع ارز دیجیتال با یکدیگر متفاوت است و لایت کوین از الگوریتم جدیدتری استفاده می‌کند که نیاز به مصرف برق برای استخراج آن را کاهش می‌دهد.
    بیت کوین بزرگترین شبکه ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است و از این نظر نسبت به سایر آلت کوین‌ها برتری مطلق دارد. مزیت‌هایی که دیگر رمز ارزها دارند در مقایسه با ویژگی‌های بیت کوین بسیار جزئی و کم اهمیت هستند.
    هیچ کدام از آلت کوین‌ها به غیر از بیت کوین به طور کامل غیرمتمرکز نیستند؛ بنابراین افراد یا مؤسسات مسلط بر آن می‌توانند تغییراتی در سیاست‌های درنظر گرفته شده برای آن ایجاد کنند. این در حالی است که بنیان‌گذار بیت کوین یعنی ساتوشی پس از عرضه بیت کوین ناپدید شد و در حال حاضر تغییرات در شبکه بیت کوین با توافق اکثریت شبکه صورت می‌گیرد.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: عوامل مؤثر بر قیمت بیت کوین
    قوانین و مقررات


    در تحلیل فاندامنتال بیت کوین، یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر روی قیمت بیت کوین در آینده اثرگذار باشد قانون‌گذاری و مقررات جدید است. سیاست‌هایی که دولت‌های کشورهای بزرگ در برابر بیت کوین در پیش خواهند گرفت به طرز غیرقابل انکاری بر تغییرات قیمت بیت کوین مؤثر خواهد بود.


    پذیرش شرکت‌ها


    در صورتیکه شرکت‌های بزرگ دیگری بیت کوین را به عنوان مبنایی برای پرداخت بپذیرند، قیمت آن به شدت متأثر خواهد شد؛ شاهد مثال این موضوع پذیرش بیت کوین توسط شرکت آمازون در سال 2017 است که قیمت بیت کوین را به شدت افزایش داد.


    دستکاری بازار و کلاهبرداری


    گاهی تحلیلگران بازار دلایلی واقعی برای رشد یا کاهش قیمت رمز ارزها پیدا نمی‌کنند؛ در چنین شرایطی امکان دستکاری بازار توسط نهنگ‌ها وجود دارد که موجب رشد یا کاهش غیرواقعی قیمت‌ها می‌شوند. علاوه بر این، هک کردن و کلاهبرداری کردن از صرافی‌ها نیز می‌توانند بر تغییرات قیمت بیت کوین مؤثر واقع شوند.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: شرایط اقتصادی و سیاسی کشورها


    تغییرات سیاسی و اقتصادی کشورها که بر ارزش ارز رایج آن‌ها اثرگذار است می‌تواند بر قیمت بیت کوین نیز مؤثر باشد. در شرایط وجود بحران اقتصادی یا سیاسی در یک کشور که ارزش پول به شدت کاهش می‌یابد مردم به سرمایه‌گذاری در دیگر دارایی‌ها نظیر بیت کوین روی می‌آورند؛ از این رو افزایش تقاضا برای بیت کوین می‌تواند قیمت آن را افزایش دهد.


    تیم فنی و اجرایی حامی بیت کوین


    یکی از وجوه تمایز بیت کوین با سایر رمز ارزها این است که هویت بنیان‌گذار آن نامشخص است و هیچ تیم فنی و اجرایی از آن حمایت نمی‌کند؛ بلکه این مردم هستند که در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آن نقش دارند، به همین دلیل این رمز ارز را یک پول مردمی می‌دانند.


    شاخص‌های رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال


    ارزش بازار بیت کوین


    ارزش بازار یا مارکت کپ یکی از متداول‌ترین معیارهای رتبه‌بندی رمز ارزها برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها است. سهم بیت کوین از تمامی سرمایه موجود در بازار رمز ارزها از زمان پیدایش آن تاکنون به طور میانگین 60 درصد بوده است؛ این مقدار در سال 2019 به 70 درصد رسیده است. رقم حاصل از این شاخص به خوبی بیانگر برتری بیت کوین نسبت به سایر رمز ارزها است.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: حجم معاملات انجام شده


    میزان فعالیت فروشندگان و خریداران در بازار رمز ارزها در زمان‌های مختلف می‌تواند شاخص مناسبی برای رتبه‌بندی آن‌ها از نظر سرمایه‌گذاری باشد. رتبه‌بندی رمز ارزها بر اساس حجم داد و ستدهای صورت گرفته در روزهای مختلف متفاوت است؛ در صورتیکه کاربران یک حرکت رو به رشد یا یک حرکت نزولی را برای یک رمز ارز مشاهده کنند متوجه می‌شوند که باید برای خرید یا فروش آن رمز ارز اقدام کنند.


    ارزش تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه بیت کوین


    برای به دست آوردن این شاخص لازم است که روند و تاریخچه معاملات صورت گرفته در شبکه بیت کوین در ماه‌های اخیر بر حسب دلار مورد بررسی قرار گیرد.


    شاخص NVT 


    در تحلیل فاندامنتال بیت کوین این شاخص نسبت ارزش یک شبکه به ارزش تراکنش‌های صورت گرفته در آن شبکه در دوره‌های زمانی مختلف است. یکی از تحلیلگران بازار رمز ارز به نام ویلی وو در سال 2017 معتقد بوده است که این شاخص را می‌توان از نسبت مارکت کپ به میزان معاملات انجام شده در بلاک چین به دست آورد. هر چه مقدار شاخص NVT برای بیت کوین بزرگ‌تر باشد سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بلند مدت در این رمز ارز بیشتر ترغیب می‌شوند.

    تحلیل فاندامنتال بیت کوین: مقرون به‌صرفه بودن استخراج بیت کوین


    مهم‌ترین عوامل مؤثر بر به‌صرفه بودن یا نبودن استخراج بیت کوین شامل قیمت برق، قیمت بیت کوین، سختی شبکه و نظایر آن هستند. تعرفه برق در کشورهای مختلف متفاوت است و این خود می‌تواند موجب ایجاد مزیت و سودآوری بیشتر برای کاربرانی شود که بیت کوین را در کشورهایی با تعرفه پایین برق استخراج می‌کنند. 
    از سوی دیگر، پاداش استخراج بیت کوین همواره در حال کاهش و قیمت بیت کوین در حال افزایش است؛ برآیند مجموعه این عوامل می‌تواند در مقرون به‌صرفه بودن استخراج بیت کوین مؤثر باشد. شایان ذکر است که در آینده با کنار کشیدن ماینرهایی که استخراج بیت کوین از نظر اقتصادی برای آن‌ها به‌صرفه نبوده است، سختی شبکه تا حدی کاهش یافته و مسیر استخراج برای ورود ماینرهای جدید هموارتر می‌شود.


    نرخ بازگشت سرمایه (ROI)


    در تحلیل فاندامنتال بیت کوین، شاخص نرخ بازگشت سرمایه رشد قیمت یک رمز ارز را از ابتدای عرضه آن تا زمان مورد نظر اندازه‌گیری می‌کند. نخستین قیمت درج شده برای بیت کوین در 28 آوریل سال 2013 حدود 135 دلار بوده است و نرخ بازگشت سرمایه آن نیز 7.720 درصد محاسبه شده است. معنای این جمله آن است که سرمایه‌گذارانی که در 28 آوریل 2013 وجهی معادل 1 میلیون را برای خرید بیت کوین صرف کرده‌اند امروز سرمایه‌ای برابر با 78 میلیون را دارا هستند. 


    لازم به ذکر است که مبلغ یاد شده به شرایطی برمی‌گردد که خریدار اطلاعات و شناختی نسبت به بازار نداشته باشد؛ در صورتیکه کاربر بازار را ارزیابی کرده و در کف قیمت خریداری کند سود حاصل از خرید بیت کوین برای او به مراتب بیشتر خواهد بود.

    بررسی نمودار بیت کوین:

     

    سخن آخر تحلیل فاندامنتال بیت کوین


    در این مطلب تحلیل فاندامنتال بیت کوین را که پادشاه رمز ارزها نامیده می‌شود انجام دادیم، به ویژگی‌های متمایز آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال اشاره کردیم؛ همچنین شاخص‌های مناسبی را برای رتبه‌بندی رمز ارزها جهت ورود به بازار سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال معرفی کردیم.
    آن طور که به نظر می‌رسد با مقبولیت روزافزون بیت کوین توسط شرکت‌های بزرگ دنیا و تصویب ETF آینده بسیار روشنی برای ارزش بیت کوین پیش‌بینی می‌شود و احتمال سرمایه‌گذاری بیشتر در این رمز ارز از سوی مردم وجود دارد.