<
search
ترکی
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    ابزار ریخته گری نقره

    زمانی که می خواهید از روی یک نمونه تعداد زیادی طلا و جواهر تولید کنید ریخته گری جواهرات کاربرد دارد.ویژگی اصلی روش ریخته گری، این است که می توان تعداد زیادی از روی نمونه ی مورد نظر در یک زمان مشخص تولید کرد.برای انجام ریخته گری نیاز به ابزار هایی است که عبارتند از:

    • بنزین
    • زیر پایه
    • قاب قالب
    • میله برنجی
    • لاستیک قالب
    • تیغه و کارد قالب

    ریخته‌گری جواهرات چیست؟

    ریخته گری جواهرات به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن فلزات گرانبها طی مراحل مختلف تبدیل به جواهرات زینتی می‌شوند. انسان از گذشته با ذوب و ریخته گری فلزات گرانبها جواهرات واشیا زینتی زیادی می ساختند.

    امروزه اکثر جواهرات از فلزهای کمیاب و گران قیمت مانند طلا، نقره و پلاتین ساخته می‌شود، هرچند بدلیجات نیز در دسته ی لوازم زینتی قرار می‌گیرند و از فلزهایی مانند برنج و استیل برای ساخت بدلیجات  استفاده می‌شود.

    روش‌های مورد استفاده برای انجام این فرآیند شامل ریخته‌گری لاست واکس، ریخته‌گری ماسه‌ای و غیره می‌باشد.از ویژگی های ریخته گری می توان به دقت بالا و همچنین دور ریز کم آن ها اشاره کرد که برای تولید جواهرات از ضروریات می باشد.

    روش ریخته گری لاست واکس یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ریخته گری فلزات با دقت بالا می‌باشد و همچنین نمونه‌هایی از آن در تمدن دره سند نیز پیدا شده‌است که مربوط به 6هزار سال پیش می‌باشد. همچنین نمونه‌های دیگری از آن را می‌توان در منطقه ی بین النهرین مروبط به سده ی سوم قبل از میلاد مسیح نیز یافت.

    مراحل ریخته گری نقره و جواهرات

    بعد از طراحی جواهرات باید قالب مورد نظر توسط قالب ساز ساخته شود و سپس مراحل زیر انجام می شوند:

    • قالب اولیه بین لاستیک های مخصوص قرار می گیرد و زیر لاستیک پز قرار داده می شود و نمونه اولیه قالب گیری می شود.
    • سپس بعد از سرد شدن لاستیک، با تیغ های مخصوص لاستیک را با دقت به دو نیمه می برند و قالب اصلی را از میان آن خارج می کنند.
    • با خارج کردن قالب اصلی فضای باقی مانده از جای آن، خالی می شود.
    • لاستیک های بریده شده را مجددا روی هم قرار می دهند و موم یا رزین مخصوص را دوباره داخل آن تزریق می کنند در نتیجه تعداد زیادی از نمونه اولیه از جنس wax یا موم تولید می شود.
    • سپس موم های خارج شده از لاستیک به دور یک شاخه اصلی متصل و داخل سیلندر مخصوص شاخه کرده و روی آن گچ مخصوص همین کار را می ریزند و روی دستگاه هواگیر قرار می دهند تا حباب های آن خارج شوند.
    • در این مرحله موم ها را درون کوره ریخته گری جواهرات  “موم زدا” قرار می دهند تا گچ ها سریعتر خشک شوند و موم های داخل گچ سریعتر خارج شوند.
    • در آخر سیلندر را داخل کوره اصلی قرار می دهند و حرارت گچ، سیلندر را به درجه حرارت مخصوص می رساند و سپس طلای مذاب یا هر فلز دیگر را داخل آن می ریزند.
    • با به پایان رسیدن مراحل کار ریخته گری جواهرات ، گچ ها شکسته می شوند و نمونه های فلزی از شاخه جدا می شوند.

     

    مراحل ریخته گری نقره

     

    انواع روش های ریخته گری

    ریخته گری جواهرات دارای روش های متفاوتی است که در زمان های مختلف روش ها متفاوت است که عبارتند از:

    • ریخته گری جواهرات به روش خاک ماسه
    • ریخته گری جواهرات به روش سانتریفوژ
    • ریخته گری جواهرات به روش (ساکشن) مکشی
    • ریخته گری جواهرات به روش القایی

    ریخته گری مستقیم چیست؟

    ریخته‌گری مستقیم در صنعت طلا و جواهرات یکی از روش های ریخته‌گری است که در آن شکل مدل یا قالب پس از اتمام ریخته‌گری از بین می‌رود. در روش ریخته گری مستقیم ممکن است مدل توخالی باشد و معمولاً ماده‌ای که قرار است به شکل قالب برسد، درون مدل ریخته می‌شود تا شکل آن را به دست آورد.

    ریخته گری مستقیم با پرینترهای سه بعدی

    فرآیند ریخته گری روش تولید ساخت قطعات مختلف است که در صنعت جواهرات نیز کاربرد بسیار گسترده ای دارد. در ریخته گری به روش سنتی ابتدا قالب ساخته می شود و ریخته گری فلز مذاب شده در آن انجام می شود.

    عوامل مختلفی همچون کیفیت قالب، دمای مذاب، نوع فلز و آلیاژ، شکل هندسی قطعه و…  در کیفیت قطعات تولید شده تاثیر می گذارند. بنابراین برای ساخت انواع قطعه های طلا و جواهر با روش ریخته گری سنتی به قالب نیاز است که با استفاده از انواع قالب های co2 ، ماسه‌ای و غیره انجام می‌شود.

    اما در ریخته گری مستقیم استفاده از تجهیزاتی همچون پرینترهای سه بعدی برای پرینت طرح سه بعدی شده کاربرد دارد. با استفاده از پرینتر سه بعدی طرح در زمانی بسیار کوتاه پرینت می شود.

    موم مناسب برای ریخته گری

    موم های مناسب برای آموزش ریخته گری طلا در زرگری و جواهرسازی ترکیبی از موم های طبیعی مانند موم کار نوبا (سخت)، موم کاندیلا (سخت)، موم زنبور عسل و موم نرم (پارافین) می باشند.در آموزش ریخته گری نقره از موم های معدنی همچون مونتان و موم های مصنوعی مانند میکر کریساتالاین و پلاستیکی نرم استفاده می شود.دمای موم ریخته گری مانند موم تزریقی مناسب باید بین 145 تا 165 درجه فارنهایت باشد.

    ویژگی های موم تزریقی ریخته گری:


    • نقطه ذوب پایین
    • در حالت مذاب به راحتی سیال می شوند و جریان می یابند.
    • سخت می شود و به راحتی وسریع سرد می شود.
     

    ویژگی های موم تزریقی ریخته گری

     

     نیکل از طریق بار الکترواستاتیکی توسط لاستیک جذب می شود.

    صنعت جواهرات که مردم آن را زیور آلات زیبا می نامند، توسط دو نوع معدن مختلف با ارزش تامین می شود. نوع اول کانی های فلزات گرانبها شامل پلاتین، طلا و نقره است؛ نوع دوم کانی های سنگ های قیمتی است که اغلب شامل الماس، یاقوت، زمرد و غیره است که در جواهرات منبت کاری شده اند.

    صنعت جواهرسازی اصولاً طلا و نقره را از معادن یا اقلام طلای مستعمل  تهیه می کند، از خط تولید شروع می شود و با طراحی و ساخت قالب ها ادامه می یابد و با آبکاری، پرداخت و فروش به پایان می رسد.


    همچنین باید بدانید که در صنعت طلا و جواهر معمولاً هر تولیدکننده ای بر اساس تخصص خود نوع خاصی از محصول را تولید می کند. به عنوان مثال ریخته گری، ساخت دستبند یا زنجیر، هر کدام خط تولید خود را از ابتدا تا انتها در کارگاه خود انجام می دهند، البته این روش همچنان ادامه دارد، اما برخی از مشاغل این صنعت مانند طراحی می تواند در حال حاضر به طور مستقل کار می کنند، که این آغاز صنعتی شدن بود، و این زمینه بود.


    مهم این است که علاوه بر تامین منابع مالی مورد نیاز ماشین آلات، برای ورود به بازار رقابتی بالا، شناخت نوع تولید و نیاز جامعه و داشتن طراحی مناسب نیز ضروری است. برای ساخت باید از تجهیزات استفاده شود.

    و مهمتر از آن استفاده از ماشین آلات تولیدی مناسب که نیاز به حداقل سرمایه دارند و پس از خرید دستگاه، سرویس و نگهداری آن و همچنین خدمات پس از فروش و تامین قطعات ماشین آلات اهمیت زیادی دارد و صنعتگران نباید از آن غافل شوند. جدا از این مسائل، فناوری به روز ساخت ما را قادر می سازد تا در بازار رقابت کنیم و تولید را برای خریداران در سراسر جهان افزایش دهیم.